الخميس، 15 مايو 2008

التلفزيون
انا وانتى اونت
ام او اب ابناء المستقبل
مستقبل لينا ايد كبيره اوى اننا نغيره بايدنا
باننا نربيهم صح نربيه على معانى كتيره يمكن مفقتقدينها فى حياتنا
كتير منا بنقول ليه لى البنات اتغيرت بات لبسه ومش لبسه و ليه الرجال افتقدو كتير لمعانى الرجوله و
من معانى كتير قربت تختفى
اكيد ده راجع لحاجات كتير اوى
منها التلفزيون او بالاصح المفسيد يون
بجد فسد حياتنا بييورونا حاجات غصب عنا بنتاثر بيها
سواء البنات بتاثر بالملابس اللى فى نظرهم ترى شيك
او بتاثر بالقصه الرومنسيه الفاظيعه اللى شفتها فى التلفزيون وتبا هتموت وتعيش زيها
نفسها تحس المشاعر اللى ناس دى عيشاها يعنى هى مش ليها نفس
من كتر حبها انها تعيش المشاعر دى بيا عندها عادى لما تكلم فلان او تمشى مع علان هى نفسه تعيشهلها قصه يعنى ايه هى مش بنادمه زيهم عندها مشاعر
انا مش بقول انها وحشه ده شى طبيعى احنا البنات بنتاثر باى حاجه
يعنى لو البطل ادا البطله قلم رومانسى كده تلاقى دموعها نزلت من غير ما تحس
ده شى طبيعى هو ربنا خلانا كده
حتى بعد ما البنت بتجوز بتشوف ان لازم الحياه بعد الجواز رومنسيه ولازم كل يوم ورده وخروجه وحاجات كتير مالى بنشفها فى التلفزيون
انا مش بقول ان ده مش بيبا موجود هو لازم يكون موجود اساسا
بس الحياه مش بتبا كده بالظبط اكيد بيبا فى مشاغل ومشاكل
بتخليها تشوف ان الجوازه كانت غلط من الاساس
وانها اتجوزت واحد مش بيحس اساسا
يعنى التلفزيون بيوظ حياتها قبل وبعد الجواز
ده بالنسبه لبنات
اما الولاد فى اكيد اثاره كتير مش تعد انا مش هكتب عن اثره السى على الولاد
هرجع بس لاساس الموضوع
وهو اننا اولياء امور جيل المستقبل
انا بس عايزه انصح نصيحه
انا مش لازم نخلى لتلفزيون اساسا فى حياتنا
مش لازم ندخله بيوتنا من الاساس
لانه هيفسدنا حياتنا بجد
وانا عايزه اردعلى كلمه وحده هتقولها بعد ما تقرو الموضوع
التلفزيون التلفزيون سلاح ذه حدين
بس اللى يستخدمه صح
انا بقول لا هو سلاح فاسد فى جميع الاحوال
حتى لو بنستخدمه فى البرامج الدينيه والنشرات
فهو بردو بيطع الوقت
لانها بتاخد وقت كبير من حياتنا لازم نعقد ادامه ونبص على الشاشه بالساعات
مع اننا ممكن نستبدل الساعات دى بانا نجيب شريط نسمعه فى ساعه
بدل ما نسمع برنامج ندخل من على برنامج
ده لو كنا بنستخدمه صح اساسا
واقل حاجه نعقدها هتكون ساعتين ان مش كان 4 او 5
ده طبعا بعد الشغل والنوم هتلاقى اليوم خلص مش فى وقت اعقد مع ولادى او اقراء كتاب او اعمل اى حاجه
بجد التلفزيون قضى على التماسك الاسرى
لان لما الاسره بتجتمع وده قليل علشان ظروف الحياه بتجمع حوليه مش بتاعقد مع بعضها يتكلمو ويسمعو بعض
انا من رايه انه اثره سلبى اوى علينا
انا متهيالى ان التلفزيون لازم يخرج من حياتنا لابد

ليست هناك تعليقات: